calcium oxalaat en pH van voeding

Het is niet noodzakelijk maar er is speciaal voer dat het reguleren voor een suikerspinner stimuleert. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Plaats reactie
mahera
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:29
Locatie: Assendelft, CANINSULIN

calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door mahera »

Hallo,
Ik plaats dit vraagje maar even hier, hoop dat iemand hier iets van weet.
Onze Bonnie (niet-suikerkat) is dit weekend weer in huis gaan plassen.... Vanmorgen plas opgevangen (yessss, weer gelukt!) en ter controle naar de DA. Nu blijkt er calcium oxalaat in te zitten.... een soort blaasgruis, maar dan de niet-oplossende soort.... Dus mevrouw moet woensdag een echo van de blaas ondergaan, en evt geopereerd om de steentjes weg te halen ...
Nu zijn we in juli overgegaan van M/D naar Orijen brokjes en dat vinden ze allebei heerlijk. Maar zou deze verandering van voeding er mee te maken kunnen hebben? Ik heb al gegoogled (uiteraard) en begrijp wel dat juist bij te zure urine oxalaat gevormd kan worden. Weet iemand de PH van Orijen en M/D?
Iemand nog andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Margo
waardes Casper
-------------------------------------------------
Forumgeschiedenis:
- Even voorstellen…Casper
- Update van CANINSULIN: Casper van Margo
mahera
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:29
Locatie: Assendelft, CANINSULIN

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door mahera »

Ik heb inmiddels de pH van Orijen gevonden: 5,5
Groetjes,
Margo
waardes Casper
-------------------------------------------------
Forumgeschiedenis:
- Even voorstellen…Casper
- Update van CANINSULIN: Casper van Margo
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door Nynke »

Geen flauw idee, maar ik denk je dat Hill's best kan bellen en deze vraag kunt voorleggen...

Zal straks eens op de zak van Applaws kijken of daar ook ziets opstaat (droogvoer met nog minder kh dan Orijen en M/D als je de verpakking mag geloven)
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
mahera
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:29
Locatie: Assendelft, CANINSULIN

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door mahera »

Nynke schreef:Geen flauw idee, maar ik denk je dat Hill's best kan bellen en deze vraag kunt voorleggen...
Gedaan!! M/D heeft een pH van 6,2-6,4. Dus toch wat minder zuur dan de Orijen.... Dan zou ik toch denken dat het er wel mee te maken kan hebben... Ze zal er in elk geval wel aanleg voor hebben...
Dat wordt weer ander voer voor Bonnie denk ik zo....
Groetjes,
Margo
waardes Casper
-------------------------------------------------
Forumgeschiedenis:
- Even voorstellen…Casper
- Update van CANINSULIN: Casper van Margo
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door Nynke »

Op de Applaws staat ook geen ph waarde op de verpakking, wel een toevoeging dat er Yucca extract in zit en (heeft een ontstekingsremmend effect en neutraliseert de pH waarde).

De website van Applaws is http://www.applaws.co.uk, als je het ook van dat voer wilt weten kun je ze waarschijnlijk gewoon mailen... Staat een info emailadres bij de contactgegevens! Ik ga de gevonden ph waarden in elk geval invoegen in de voedingswaarden tabel, is wellicht voor anderen ook interessant! Dus als je nog ergens achter komt hoor ik het graag!!!
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
Gebruikersavatar
Trudi
kattofiel
kattofiel
Berichten: 9234
Lid geworden op: 26 apr 2007, 19:34
Locatie: Amsterdam.
Contacteer:

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door Trudi »

Bij wat basische urine kan tripelfosfaat voorkomen........
Ik denk dat je toch speciaal blaasgruisdieet aan moet schaffen... ...
Urinekristallen zijn opgelost hoor, slaan neer bij afkoeling....
Het kan het neerslaan als een kat/mens te lang de urine ophoudt.
Blaasgruis is een zoutkristalneerslag in de blaas. De samenstellende delen van deze zouten komen via de voeding in de urine. Deze zouten slaan eerst neer als kristallen en later als echte steentjes, maar dat is eigenlijk alleen als het probleem verwaarloosd wordt. Deze zouten zijn voornamelijk calcium-magnesium-tripelfosfaten. Normaal zijn deze zouten in eerste instantie opgelost in urine, maar als het milieu van de blaas verandert, door lichte ontsteking bijvoorbeeld, of door bepaalde stoffen in de voeding, dan verandert de zuurgraad naar basisch (dit is minder zuur) en juist hierdoor slaan deze zouten neer: ze zijn niet meer oplosbaar, maar kristalliseren uit (vergelijkbaar: suiker in een kopje thee lost moeilijker op in koude thee dan in hete thee, of als je er zoveel ingooit dat het niet meer kan oplossen: dan overschrijdt je het oplosbaarheidsproduct en "slaat het neer"). Deze kristallen irriteren het slijmvlies van de blaas en verergeren zo de blaasontsteking en de verschijnselen: vaak plassen en op plaatsen waar dat eigenlijk niet hoort. Deze blaasontsteking maakt de urine nòg basischer en verergert het ontstaan van blaasgruis nog verder...enzovoorts. Alleen dieet met een laag magnesium-gehalte dat tevens de urine zuur maakt, lost het probleem blijvend op (naast bestrijden van de blaasontsteking, vaak met antibiotica). Blaasdieet geven dus! En laat altijd de urine controleren door de dierenarts. Ook na de "kuur"!
http://www.diereninfo.com/index2o.asp?i ... oort=vraag
Gebruikersavatar
Nynke
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 14789
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:58
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door Nynke »

Huh, maar ze schrijft toch juist dat het om een soort blaasgruis gaat die niet oplosbaar zijn??? Niet dat ik er verstand van heb hoor, maar leer wel graag bij!
.
.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
waardenTOMMY
Piet zijn afvalsheet

VOEDING KAN EEN GROOT VERSCHIL MAKEN VOOR DE WAARDEN...
VERGELIJK JOUW KATTENVOER MET ANDERE MERKEN IN HET OVERZICHT VOEDINGSWAARDEN!
staat >>> HIER <<<
als jouw voer er nog niet bijstaat kunt dat >>> HIER <<< toevoegen!

forumgeschiedenis:
- Even voorstellen...
- Update van Caninsulin
- Hellup!! SPOED!! nuchtere waarde 9,5 / 8,6
- Update van Lantus
- Hellup!! SPOED!! Tommy 1,9 (op Lantus)
- oooooooow ja Tommy @ HONEYMOON
- En daar is Tommy weer...
- Honeymoon deel II
- Tommy deel III (op Lantus)

Update van de vriendjes van Tommy
- Tw'Ice (zit ook op Facebook)
- Pierôt D. Gaine Coon
- Tabasco
- Ice Ice Baby, vanaf de Regenboogbrug
mahera
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:29
Locatie: Assendelft, CANINSULIN

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door mahera »

heb even een stukje van internet geplukt:
Het is belangrijk te weten welke blaassteen de klachten veroorzaakt,omdat de behandeling niet voor elk type blaassteen hetzelfde is. Sommige stenen, zoals struviet, kunnen worden opgelost met speciale dieetvoeding. Andere stenen, zoals calcium oxalaat, zal uw dierenarts operatief moeten verwijderen. De verdere behandeling wordt afgestemd op het type blaassteen dat gevonden wordt. Deze behandeling is er vooral op gericht, te voorkomen dat de stenen opnieuw worden gevormd en bestaat meestal uit een combinatie van een speciale dieetvoeding en medicijnen.
• Struviet
Struvietstenen kunnen in het algemeen goed met behulp van een speciale dieetvoeding worden opgelost. Deze dieetvoeding reguleert de zuurgraad van de urine en houdt de urine voortdurend lichtzuur. Daarnaast zorgt het, door de speciale samenstelling, voor een verlaging van struvietvormende bestanddelen (fosfor en magnesium) in de urine. Als de steen eenmaal is opgelost kan de dieetvoeding nodig blijven om het opnieuw vormen van struvietstenen en/of gruis te voorkomen. Met name katten hebben vaak levenslang dieetvoeding nodig.
• Calciumoxalaat
Calciumoxalaatstenen moeten eigenlijk altijd operatief verwijderd worden. Daarna kan ook hier speciale dieetvoeding helpen het opnieuw vormen van calcium oxalaatstenen te voorkomen.
Dit bedoelde ik met niet-oplosbaar. Dat het dus niet met speciaal voer opgelost kan worden, maar dat het operatief verwijderd moet worden...
Ik heb trouwens de kristallen mogen aanschouwen onder de microscoop. Het is wel heel bijzonder om te zien: een vierkantje met een kruis erin. Als het niet de urine van mijn kat was had ik het misschien nog meer kunnen waarderen :roll: ....
Groetjes,
Margo
waardes Casper
-------------------------------------------------
Forumgeschiedenis:
- Even voorstellen…Casper
- Update van CANINSULIN: Casper van Margo
mahera
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:29
Locatie: Assendelft, CANINSULIN

Re: calcium oxalaat en pH van voeding

Bericht door mahera »

Sorry voor de verwarring, blaasgruis/blaasstenen..... Ik ben me nog aan het inlezen in de materie! :catfoot:
En het is een week of 2 terug begonnen met bloed plassen. Toen niets in de urine te zien, alleen de pH was te hoog, ik geloof 8 of zo, en er zat wat bloed in. Begonnen met kuur Clavubactin en Metacam. Maar toen mevrouw met eten stopte, moesten we de kuur staken. We dachten dat het van de medicijnen kwam. Maar aangezien Casper een paar dagen later ook stopte met eten, was dat waarschijnlijk een virusje. Maar ze knapte weer op (ook na 2x infuus te hebben gehad). Afgelopen weekend begon madam dus weer in huis te plassen. Daarom dachten wij dat de blasaontsteking weer terug was ivm de niet afgemaakte kuur. Maar de uitslag was nu dus totaal anders, helaas.... De ph was nu wel weer in orde, ik dacht 6. De DA was ook erg verrast, omdat het eigenlijk vaker struviet blijkt te zijn. Maar op internet las ik wel al dat oxalaat steeds vaker voorkomt.
Groetjes,
Margo
waardes Casper
-------------------------------------------------
Forumgeschiedenis:
- Even voorstellen…Casper
- Update van CANINSULIN: Casper van Margo
Plaats reactie