Dieetvoeding bij Nierziekten

o.a. nierfalen is een ziekte die bij een kat kan voorkomen. Hier staat alle informatie bij elkaar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Nierdiëten voor katten zijn levensverlengers

Bericht door Jeanne »

Een speciaal dieet kan het leven van een kat met een nieraandoening aanzienlijk verlengen. Onderzoek van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht naar de effectiviteit van diverse diëten heeft uitgewezen dat er grote verschillen zijn.

Chronisch Nierfalen
Eén van de meest voorkomende aandoeningen bij katten is een vermindering van de nierfunctie. Deze aandoening wordt Chronisch Nierfalen (CRF) genoemd. Eén op de drie oudere katten krijgt last van deze kwaal. Het ontstaan van deze aandoening wordt vooral bepaald door de samenstelling van de voeding die een kat normaal gesproken krijgt. Eiwit-, zout- en fosforrijke voeding verhogen het risico op het krijgen van CRF.

Klachten en symptomen
Klachten die de kat krijgt zijn onder andere sloomheid, afwezig gedrag, braken en veel drinken en plassen of juist helemaal niet drinken en plassen. De dierenarts stelt de diagnose aan de hand van lichamelijk onderzoek, de symptomen en een bloed en/of urine onderzoek.

Medicatie
Helaas is de aandoening niet te verhelpen. Door de juiste medische behandeling is het wel mogelijk de klachten te controleren en het ziekteproces te vertragen. Op dit moment bestaat de behandeling uit het geven van medicijnen en speciale dieetvoeding. De medicijnen die worden gegeven zijn meestal antibraakmiddelen. In toenemende mate raakt het in zwang om daarnaast zogenaamde ACE-remmers te gebruiken.

Het nierdieet
Bij de behandeling van een kat met nierfalen is het geven van een speciaal samengestelde voeding (nierdieet) ontzettend belangrijk. Deze diëten zijn zodanig samengesteld dat de lichamelijke klachten worden verminderd. Daarnaast is bewezen dat de aandoening hiermee kan worden vertraagd. Dit betekent dat een kat met nierfalen op een nierdieet langer leeft dan op een normale voeding.

Wetenschappelijk onderzoek
Onlangs is op de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht een onderzoek afgerond door professor dr. Anton Beynen en dr. Esther Plantinga. Zij onderzochten of er verschillen zijn tussen de nierdiëten die in Nederland bij de dierenarts verkrijgbaar zijn. Daarbij werd gekeken naar de samenstelling, maar vooral naar hoe lang dieren gemiddeld leven op de diverse voedingen. Zij deden dit door de gegevens van honderden katten te analyseren, waarbij de aandoening bij de eigen dierenarts was vastgesteld. De resultaten die zij vonden zijn zo opmerkelijk dat deze in de Veterinary Record, één van de meest toonaangevende diergeneeskundige tijdschriften ter wereld zullen worden gepubliceerd.

Resultaten van het onderzoek
Beynen en Plantinga kwamen tot twee opvallende conclusies. Ten eerste is door dit onderzoek nog eens aangetoond dat het geven van een nierdieet aan katten met CRF zinvol is, omdat ze gemiddeld 11 maanden langer leven dan wanneer ze gewone voeding zouden krijgen. Helaas blijkt slechts de helft van de katten met CRF een nierdieet te eten te krijgen.

Nog belangrijker is het feit dat is aangetoond dat er grote verschillen zijn tussen de nierdiëten. Zowel wat betreft samenstelling als wat betreft effect op de levensduur. Zo zorgde de voeding met het hoogste gehalte aan EPA, een omega 3 vetzuur, voor het beste resultaat. De katten die op dit dieet (SPECIFIC(r) FKW Renil, red.) stonden, leefden gemiddeld 22 maanden langer dan op een gewone voeding.

Omega vetzuren
Omega 3 vetzuren staan op dit moment ook in de humane geneeskunde volop in de belangstelling vanwege diverse positieve effecten, zoals het verlagen van het risico op hart en vaatziekten en het verminderen van ontstekingsreacties. LEO Pharma, het farmaceutische bedrijf dat SPECIFIC(r) diervoedingen voor hond en kat op de markt brengt, heeft een jarenlange expertise in het toepassen van omega vetzuren in diëten voor honden en katten. Naast de positieve effecten op de nieren bestaat er ook al jaren een dieet voor honden met ernstige huidaandoeningen (atopische dermatitis). Ook hier hebben de omega vetzuren hun positieve effecten inmiddels uitgebreid bewezen.

Bron: ANP Pers Support 14-02-2005
Laatst gewijzigd door Jeanne op 26 jun 2006, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
marielou

Bericht door marielou »

Hallo Jeanne,
Weet je toevallig ook of de specific er in brokjesvorm is? Mijn kat Parsifal is een beginnend nierpatient en hij heeft nu Hill's nierdieet. Brokjes vindt hij lekker, maar van blikjes moet hij niet veel hebben.
Ook Tomaat zal er over een tijdje aan moeten geloven, dat is moeilijk want hij staat op gruisdieet. Ik heb pas zijn nieren helemaal laten testen en daaruit bleek dat hij nog net in de normale waarden zat, maar wel een stuk hoger dan een half jaar ervoor. Misschien ook omdat hij dus nu ook diabetes heeft, zijn de nieren slechter aan het worden. Ik ga hem over een paar maanden weer laten kontroleren en als het dan slechter is moet hij op nierdieet, dan moet ik heel goed in de gaten houden dat hij wel goed blijft plassen. Er zijn geen kombinatiedieetvoedingen die tegelijkertijd tegen gruis en tegen nierfalen werken, helaas!
Gebruikersavatar
nely
kattofiel
kattofiel
Berichten: 8953
Lid geworden op: 02 mei 2006, 23:07
Locatie: sint maartensdijk

Bericht door nely »

Ik hebde Specific FRD en dat is er in brokjes, net als voor het nierdieet.
Mijn da verkoopt het.
grts Nely.
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Bericht door Jeanne »

marielou schreef:Hallo Jeanne,
Weet je toevallig ook of de specific er in brokjesvorm is? Mijn kat Parsifal is een beginnend nierpatient en hij heeft nu Hill's nierdieet. Brokjes vindt hij lekker, maar van blikjes moet hij niet veel hebben.
Ook Tomaat zal er over een tijdje aan moeten geloven, dat is moeilijk want hij staat op gruisdieet. Ik heb pas zijn nieren helemaal laten testen en daaruit bleek dat hij nog net in de normale waarden zat, maar wel een stuk hoger dan een half jaar ervoor. Misschien ook omdat hij dus nu ook diabetes heeft, zijn de nieren slechter aan het worden. Ik ga hem over een paar maanden weer laten kontroleren en als het dan slechter is moet hij op nierdieet, dan moet ik heel goed in de gaten houden dat hij wel goed blijft plassen. Er zijn geen kombinatiedieetvoedingen die tegelijkertijd tegen gruis en tegen nierfalen werken, helaas!
Volgens mij is er wel voor ieder soort dieet een brokjesvorm en een blikjesvorm (behalve Carnibest). We hebben hier op het forum een apart onderdeel voeding waarbij je naar verschillende merken diervoeding kunt gaan, waaronder de dieetvoedingen die je bij de DA kunt kopen.

Mijn Mickey heeft na zijn ruim 6 jaar suikerziekte ook 5 jaar chronisch nierfalen en zit dus al 5 jaar op RENAL van Royal Canin (brokjes). Er zijn ook zakjes met stukjes vlees in gelei en ik dacht dat er ook blikjes van zijn. Mickey eet ook liever brokjes.
marielou

Bericht door marielou »

Bedankt, ik ga er bij mijn da naar vragen of ze in de praktijk de specific brokjes hebben
Gebruikersavatar
Jeanne
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
...VETERINAIR... ....DIABETES..... ...CONSULENT...
Berichten: 16264
Lid geworden op: 18 sep 2005, 12:33
Locatie: Almelo - Mickey is over de Regenboogbrug maar kreeg ruim 8 jaar Caninsulin.
Contacteer:

Dieetvoeding bij Nierziekten

Bericht door Jeanne »

Hier staan alle Nierdieeten die door dierenartsen kunnen worden voorgeschreven bij elkaar.

Specific

Trovet

Hills

Royal Canin en klik op "Renal Diet"
Laatst gewijzigd door Jeanne op 26 jan 2009, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
sloeber
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 nov 2006, 21:28
Locatie: belgische kust

Bericht door sloeber »

kennen jullie eukanuba Renal Formula in Nederland en zo ja , wat denken jullie van deze voeding?
els
Gebruikersavatar
Kattenbella
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:58
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

De nieuwe blikje van Hills vallen ook goed in de smaak. KD minced
Gebruikersavatar
aicirtap
kattenliefhebber
kattenliefhebber
Berichten: 684
Lid geworden op: 26 jun 2006, 19:37
Locatie: veldhoven Caninsulin

Bericht door aicirtap »

Mijn Joris en Harley zijn allebei nierkatten. Ik geef ze al jaren brokjes en vlees van Specific. Sindsdien hebben ze nergens geen last meer van. Laatst stelde de assistente van de DA me voor om misschien over te gaan op dieet voer van Hills, omdat ze Specific niet meer op de praktijk verkochten. Ik zei dat ik het liever bij Specific hield en sindsdien bestellen ze het elke maand voor me. Ik heb zoiets van, met dat voer gaat het prima met ze, dus wil ik zeker niet overstappen op ander voer, ook al is dat goedkoper. Ik wil het beste voor mijn katten en wat dat kost, maakt me niets uit...

Patries :catscratch:
Gebruikersavatar
Kattenbella
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:58
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Volgens mij is Hills duurder dan specific.
Netjes dat ze het voer voor je bestellen. Je hebt gelijk hoor dat je voor het voer gaat wat ze willen. Hier prefererden ze de trovet boven de Hills en RC. De specific vonden ze ook erg lekker. Mijn katten eten liever brokken dan blikken, rare dieren :cathiss:
marianne

nierdieet

Bericht door marianne »

Vraag: wat vinden jullie van Trovet nierdieet? Mijn dierenarts zegt dat het van mindere kwaliteit is dan RC of Hills.
Ik heb dit in huis, omdat het kleine brokjes zijn en dat at Calvin nog wel.
marianne
marielou

Bericht door marielou »

Ik heb weer gehoord dat RC van mindere kwaliteit is. Mijn da verkoopt geen Trovet, maar dat heeft meer met de bestellingen te maken.
Ik zou het gewoon opmaken.
En als je het niet goed genoeg vertrouwt kan je het misschien mengen met Hill's? Of alleen af en toe geven? Het komt dan wel op.
Gebruikersavatar
AnitaMurray
kattenvriend
kattenvriend
Berichten: 134
Lid geworden op: 27 aug 2007, 21:39
Locatie: Breda

Bericht door AnitaMurray »

Mijn Murray kreeg KD wat ik haalde bij de dierenarts. Trovet ken ik niet dus ik kan je ook geen goed antwoord geven helaas.

De KD brokjes zijn ook niet zo groot misschien als het om kleine brokjes gaat is dit een optie. Verder zou ik ook eerst het een opmaken voordat je aan het andere begint of misschien kan je het "oude" voer en het nieuwe wat je koopt met elkaar mengen, dan kan je poezel wennen.
Plaats reactie